کولر گازی چگونه کار می کند؟

در یک روز گرم تابستانی که از یک روز طولانی بیرون از محل کار برمی گردید، تنها چیزی که می خواهید این است که بنشینید و در یک اتاق خنک و راحت استراحت کنید.و از تهویه مطبوع که امکان ورود هوای خنک به اتاق شما را فراهم می کند تا در زمانی که دمای بیرون خیلی گرم است از فضایی دلپذیر لذت ببرید.

با روند افزایشی دما در سال های اخیر یک کولر گازی به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده است اما آیا واقعاً می دانیم یک کولر گازی چگونه کار می کند؟ دانش اولیه ممکن است در هنگام خرابی و نیاز به یک تعمیر سریع مفید باشد.

یک دستگاه تهویه مطبوع از اجزای متعددی تشکیل شده است که هر کدام به طور هماهنگ برای وارد کردن هوای خنک به اتاق شما کار می کنند. بیایید نگاهی گذرا به هر یک از آنها به صورت جداگانه بیندازیم و عملکرد آنها را درک کنیم.

کمپرسور

این مهمترین بخش یک کولر گازی است. یک کمپرسور دقیقاً همان کاری را انجام می دهد که نام آن نشان می دهد. این ماده مبردی را که در سیستم تهویه مطبوع شما جریان دارد فشرده می کند.

اما یک کمپرسور AC چگونه کار می کند؟

پس از عبور از اواپراتور، مبرد پس از جذب گرمای اتاق شما به گاز داغ تبدیل می شود. سپس فشرده می شود تا به مایع داغ تبدیل شود. با جریان یافتن فرآیند، مبرد دوباره به گاز تبدیل شده و از کمپرسور عبور می کند تا چرخه کامل شود.

کویل کندانسور

کندانسور بسیار شبیه اواپراتور است اما در حالت معکوس. گرما را از مبرد داغ جذب می کند و آن را به بیرون به هوای بیرون می فرستد. یک فن که در پشت کویل های کندانسور قرار دارد، هوا را روی آنها می دمد و مبرد را برای چرخه بعدی خنک می کند. کویل کندانسور معمولاً به عنوان واحد خارجی شناخته می شود.

چگونه یک کولر گازی گام به گام کار می کند؟

اکنون که دانش اولیه ای در مورد اجزای مختلف تهویه مطبوع خود دارید، بیایید ببینیم این قطعات چگونه به طور هماهنگ کار می کنند و دقیقاً چگونه یک AC کار می کند؟

اجازه دهید با مبرد شروع کنیم. این یک ماده شیمیایی است که برای حمل گرما از داخل خانه و بیرون راندن آن به بیرون استفاده می شود. وقتی گاز خنک باشد گرما را جذب می کند. مبرد از طریق شبکه ای از سیم پیچ ها و لوله های مسی جریان می یابد که به اواپراتور، کندانسور و کمپرسور متصل هستند.

1-چرخه با دمیدن هوای داخل توسط اواپراتور (واحد داخلی) روی کویل های اواپراتور سرد شروع می شود. هوا با کویل ها گرما را مبادله می کند، دمای آن را کاهش می دهد و سپس توسط فن در واحد داخلی به داخل اتاق باز می گردد.

2-اکنون مبرد به کمپرسور ارسال می شود. فشرده شده و به مایعی با دمای بالا و فشار بالا تبدیل می شود.

3-سیال پرفشار به سمت کویل‌های کندانسور جریان می‌یابد، جایی که توسط فن‌هایی که روی کویل‌های کندانسور می‌وزند خنک می‌شود. گرما بین مبرد داغ و هوای نسبتاً خنک بیرونی مبادله می شود. در مقابل قسمت اواپراتور در مرحله 1، مبرد اکنون گرمای خود را به جای هوا از دست می دهد که به محیط بیرون دفع می شود.

4- مبرد مایع اکنون از یک نازل مخصوص به نام شیر انبساط عبور داده می شود که مبرد را چنان سریع منبسط می کند که از مایعی با دمای بالا به گاز خنک تبدیل می شود.

5- مبرد اکنون به کویل های اواپراتور فرستاده می شود و چرخه دوباره شروع می شود.

آیا کولرهای گازی از بیرون هوا می گیرند؟

به معنای دقیق تر، یک تهویه مطبوع هوا را از بیرون نمی گیرد. تنها کاری که انجام می دهد این است که هوای گرمی را که از قبل در داخل اتاق شما وجود دارد وارد کرده و آن را خنک کند. سپس این هوای مطبوع دوباره به داخل اتاق شما وارد می شود تا دمای تنظیم شده شما حفظ شود. به عبارت دیگر، هوا در داخل اتاق بازیافت می شود و هوای تازه وارد نمی شود.

این شبیه به کولر ماشین شما است. هنگامی که دریچه های بازیافت را در AC خودرو باز می کنید، هوا از خارج وارد داخل خودرو شما می شود. حتی اگر هوای تازه است، کولر گازی باید سخت‌تر کار کند تا آن را در دمای پایین‌تر نگه دارد. علاوه بر این، هوای بیرون نیز باید فیلتر شود. اگر دریچه بازیافت را ببندید، هوای موجود در ماشین بازیافت می شود. این بار سیستم تهویه مطبوع شما را کاهش می دهد، اما هوای تازه وجود نخواهد داشت.

هنگامی که یک سیستم تهویه نصب می شود، هوای تازه می تواند پس از فیلتراسیون و خنک شدن به اتاق شما وارد شود. این در سیستم‌های تهویه مطبوع کانالی تجاری و صنعتی رایج است، جایی که جریان ثابت هوای تازه بسیار مورد نظر است.

کنترل رطوبت در تهویه مطبوع

اگرچه این روزها وظیفه اصلی یک تهویه مطبوع تنظیم دما است، عملکرد اصلی آنها بسیار متفاوت بود. در روزهای اولیه از آنها برای تنظیم رطوبت به جای دما استفاده می شد.

 رطوبت و دما رابطه بسیار نزدیکی دارند. به عنوان یک قاعده کلی، هر چه دما بیشتر باشد، رطوبت بیشتر است، اما همیشه اینطور نیست.

 به طور منطقی، با کاهش دما، سطح رطوبت اتاق نیز کاهش می یابد. اگر احساس می کنید باتلاق و رطوبت دارید، کاهش دما باعث می شود احساس بسیار بهتری داشته باشید. زیرا با کاهش دما، رطوبت اتاق نیز کاهش می یابد. همانطور که هوا در کولر گازی شما حرکت می کند، رطوبت موجود در هوا توسط کویل های اواپراتور گرفته شده و به یک ظرف تخلیه می ریزد. این باعث می شود هوای شما خنک تر و همچنین خشک تر شود.

 به این ترتیب، شما همچنین می توانید سطح رطوبت را با یک تهویه مطبوع حفظ کنید.

 تفاوت بین عملکرد کولر گازی مرکزی و کولر گازی بدون کانال

اگرچه فرآیند تهویه مطبوع برای همه تهویه مطبوع همان چیزی است که در بالا توضیح داده شد، اما در دو دسته اصلی تهویه مطبوع، بدون کانال (مینی اسپلیت، قابل حمل یا AC های پنجره ای) و کانالی (AC مرکزی) تفاوت های کمی وجود دارد.

 تهویه مطبوع مرکزی چگونه کار می کند؟

در چنین سیستمی که سیستم تهویه مطبوع کانالی نیز نامیده می شود، هوا از طریق سیستم مجاری و دریچه های متصل به اواپراتور که در مکانی مخفی مانند زیرزمین قرار دارد به اتاق های شما منتقل می شود. یک دستگاه هواگیر هوا را روی کویل های اواپراتور فشار می دهد و آن را در سراسر خانه پخش می کند.

 

با سیستم های کانالی، باید مراقب باشید زیرا کل خانه را به یکباره گرم یا خنک می کنند. برای جلوگیری از این امر، می توانید مناطق مختلفی را در داخل خانه خود ایجاد کنید. این کار را می توان با استفاده از ترموستات های هوشمند، دمپرها و دریچه های هوا انجام داد.

 تهویه مطبوع بدون داکت چگونه کار می کند؟

از طرف دیگر، یک کولر گازی بدون کانال نیازی به کانال، دریچه یا واحد هواساز ندارد. این واحدها را می توان مستقیماً در اتاقی قرار داد که نیاز به خنک شدن دارد و به یونیت خارجی (کندانسور) متصل می شود که اغلب در طرف دیگر دیوار قرار می گیرد. هشیار باش. یک واحد بدون کانال تهویه نمی کند، به این معنی که از هوای بیرون برای تهویه اتاق شما استفاده نمی کند.

 اکنون که ایده ای در مورد عملکرد یک کولر گازی دارید، می توانید از آن به خوبی استفاده کنید. با استفاده از یک ترموستات هوشمند یا یک کنترلر هوشمند AC، می‌توانید تهویه مطبوع خود را خودکار کنید و بدون نگرانی در مورد حفظ دمای اتاق ایده‌آل خود، از مزایای بیشتری بهره ببرید.

 پس از خرید کولر گازی، حتما از آن مراقبت کنید. شما باید تعمیرات سیستم تهویه مطبوع را حفظ کنید تا سیستم تهویه مطبوع شما برای سال های آینده به طور روان و کارآمد کار کند.

43 دیدگاه برای “کولر گازی چگونه کار می کند؟”

  1. Narin ve tatlı, aynı zamanda escort sakarya sakarya arkadaş canlısı ve eğlenceyi seven bir insanım. Her zaman gülümseyen ve çok açık fikirli güzel bir hanımefendiyim. Doğal bir vücudum var, inanılmaz deneyim arayışında iseniz o halde ne arzuladığınızı bana iletebilirsiniz.

  2. Pimaş açma fiyatlarıÜsküdar Tuvalete veya klozete atılan bez havlu temizlik bezi ıslak havlu çamaşır veya tuvalet kağıdı olabilir bu tür tıkanıklıkları gider veya pimaş içinde robot cihaz yardımıyla geri alarak kesin olarak çözüm sağlıyoruz.Mahallenizde bulunan tesisatçıda robat makina olmadığı için sizlere bazen pimaş hattının kırılıp tıkanıklığın giderilmesi gerektiğini söyleye bilir böyle şeylere kesinlikle itibar etmeyiniz. https://mr1china.com/read-blog/434

  3. Kanal açma fiyatları Ümraniye Firmamız Ümraniye ilçesine haftanın 7 günü hizmet vermektedir. 7 gün hizmet vermemizin nedeni, hizmet kalitemizi en üst seviyede tutmaktır. Ümraniye ilçesinde oturuyorsanız, oluşturacağınız servis kaydı sayesinde en geç 2 saat içinde adresinize ulaşmaktayız. Hızlı hizmet verebilmek için, mobil ağımızın kalitesini en üst seviyeye çıkarma gayreti içindeyiz. https://sixfingers.pl/umraniye-lavabo-acma/

  4. Şişli elektrik güç dağıtımı Şişli’de avize montajı hizmeti, evlerin veya iş yerlerinin dekorasyonunu tamamlamak için önemlidir. Profesyonel elektrikçiler, çeşitli avizelerin montajını hızlı ve güvenilir bir şekilde gerçekleştirirler. Müşterilerin tercihlerine ve mekanın gereksinimlerine uygun olarak avize montajı yaparak estetik bir görünüm elde edilmesini sağlarlar. https://bdisplays.com/?p=257702

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!